Monday, June 15, 2009

Who is more impressive?

Dear friends!

I have to start out by admitting that it was not a very good weekend if you look at training as the standard for judging whether a weekend was a success or not. I got to spend a ton of time with my family and never got of to the gym (not entirely unpleased with spending time with the family), so during the weekend I only did one WoD:

Walking lunge 100 ft.
21 Pull-ups
21 Sit-upsWalking lunge 100 ft.
18 Pull-ups
18 Sit-ups
Walking lunge 100 ft.
15 Pull-ups
15 Sit-ups
Walking lunge 100 ft.
12 Pull-ups
12 Sit-ups
Walking lunge 100 ft.
9 Pull-ups
9 Sit-ups
Walking Lunge 100 ft.
6 Pull-ups
6 Sit-ups
time 11:06

I actually thought that I would have been able to do this WoD a lot faster, but the lunges just take forever! Immidiately after I stopped the watch I was disappointed and began wondering what I could have gone faster- then I realied that on that day there was nothing I could have done to go faster- so I just have to admit that I gave it all I had to give on that day, and I'll have to come back with a vengance:-)

Yesterday I did Nasty Girls (I am still a day behind the main site).. The day started by Martin Altemark sending me a text saying how fast he had been, and he had been hauling ass! Martin has solid muscle ups that dont leave a lot to be desired, so right out of the gate I knew that he would be hard to match- but I was determined to give him a run for his money!
I came in at 10:03- and there was no more fight in me after that! I was a minute and some change behind Martin! (who had done the WoD with the Bear and Jocke- who had both torn it apart and actually come in ahead of Martin??)
I am fully aware that my muscle ups would not have been counted as legit in competition, or by any trainer, since I never lock out in the bottom of the muscle up, and there are no excuses for this- they are not legit!
However my excuse is that I have dislocated my shoulder on several occations, and that exact move has a tendency to trigger some severe soreness in the shoulder, and some strange sounds, so I just avoid it all together!

Todays topic for discussion is simple, but still has been known to flare tempers! Who is more impressive? The crossfitter who does Fran sub 2 min after months of training specifically for the event, or the crossfitter who does Fran sub 4 min with no specific training, but just hits the WoD's as they come up on the main site?
For once I'll not get ahead of myself and let you know where I stand- but just ask you to share your thoughts on the subject!

Until next time

Much love

Mads

8 comments:

AA said...

Hmm, interesting. It would be cool to have a fran time sub 2 min. but then, you would have to train fran alot. You would't be able to train all aspects of crossfit. A fantastic crossfitter would be 80 % in all wod, of what is possible for him/he to reach if he/she only train that. So a fran time sub 4 min. is really fantastic if your as good as that in all aspects. Not saying that a fran time sub 2 min. is impossible without any sacrific. But for must people it would be. !?!?

AA
Butchers Lab

Anonymous said...

Cred to Butchers Lab! It feels like we are rowing the same boat!
I agree completely, but still find myself arguing this very poiny over and over again!

Much love

Mads

Bear said...

Vi låter dina fuskiga MUs gå för den här gången ;)

Jag har en (förmodligen) sub 4 Fran i mig och tränar vad som råkar komma på mainsite, så givetvis är det den taktiken som är mest imponerande, muahahaha!

Skämt å sido så förstår jag inte folk som tränar specifika WODar om och om igen. What´s the point? Vi är ju CROSSfitters!

Bear said...
This comment has been removed by the author.
Martin Altemark said...

Crossfit är inte en workout, eller ens en typ av workouts, det är ett sätt att ha en så bred målbild med sin träning som möjligt. Att kunna prestera dag ut och dag in, oavsett skavanker och sömnbrist och.. You name it.

Som vi pratade om tidigare så tror jag det här tar ett tag för folk att inse, så du får ge dom lite tid :-)

Linus said...

Det beror ju på vad individen har för mål men sub 4min Fran tillsammans med några andra starka benchmark imponerar mer på mig.

J said...

En sub 4 Fran helt klart. Specifik träning är inte crossfit, lika lite som specifik träning för crossfitgames är det. Jag är rädd för att crossfitgames kommer göra mer skada än nytta i framtiden.

rackempackem said...

Hej Mads!
Kul att titta in på din blogg och kul att vi har en sådan välrennomerad CF-coach på våra breddgrader.

Okej. För argumentations skull. För att det är roligare om alla inte tycker lika så påstår jag helt enkelt att en sub 2 min Fran är mer IMPONERANDE än en sub 4 oavsett vilken träning som har föregått passet.

Om någon (Coach) anordnade ett test som jag inte skulle veta något om på förhand som var designat för att mäta ”work capacity through broad time and modal domaines” mellan två personer. Den ena har en Fran på 1:59 den andra på 3:59. Då skulle jag sätta mina pengar på personen med sub 2 som vinnare av det testet OAVSÄTT vilken träning som hade föregått Fran workouten. Låt oss inte glömma att vi talar om att det är en fördubbling av ”the power output” och det från en nivå som redan är ganska avancerad. Hur många människor i världen har en sub 2 min Fran? Dom kan antagligen räknas på ena handens fingrar. Sannolikt är det hundratals som har en sub 4.

Med det sagt håller jag med om att det vore ganska meningslöst att bara träna på Fran om man hade som mål öka sin ”work capacity through broad time and modal domaines” (finns det en bra svensk översättning?) För övrigt kommer det alltid vara något av en kompromiss att mäta denna sats. Kanske kommer det en ny definition på vad ”fitness” från HQ någon gång. CrossFit är ungt och under konstant utveckling. Det är det som gör det så spännande tycker jag. Om det finns kvar om 20 år så kommer vi antagligen le åt den nybyggaranda som vi är med om idag. I love it! Tänk tex om CF-games formades till en serie och bli en stor TV-sport med allt vad det innebär av pengar. Då skulle doping antagligen bli ett jätteproblem. Har svårt att tänka mig någon sport där tillväxthormon skulle ha en lika dramatisk positiv effekt på resultaten som i Cross Fit i dess nuvarande form.

Tills dess låt oss njuta.